۱۰ پرسش کلیدی دربارۀ شبکۀ نرم افزار محور (SDN)

شبکۀ نرم­ افزار محور (SDN) روشی برای مجازی­سازی شبکه­ ها است تا آنها همچون مجازی‌­سازی سرورها و فضاهای ذخیره­‌سازی به سادگی پیکربندی و نگهداری شوند. البته، شبکۀ نرم­‌افزار محور (در مقام راهکار شبکه) تقریباً به اندازۀ مجازی­‌سازی سرور و فضای ذخیره­‌سازی پیشرفت نکرده است.

با این وجود، شبکۀ نرم­‌افزار محور در حال پیشرفت است و هرچقدر تصمیم­‌گیران حوزۀ IT و رهبران حوزۀ تجارت دربارۀ آن می­‌آموزند، بهتر می­توانند زمان و مکان استفاده از آن را در مراکز داده مشخص کنند. در زیر، ۱۰ پرسش آنها دربارۀ شبکۀ نرم­‌افزار محور مطرح شده است.

۱٫ شبکۀ نرم­‌افزار محور چه کاری انجام می­‌دهد؟

همانند مدیر [ناظر] سرور که در مجازی­‌سازی استفاده می­شود، شبکۀ نرم­‌افزار محور لایۀ نرم­‌افزاری بین مؤلفه­‌های سیستم مجازی­‌سازی و آن دسته از مدیران شبکه ارائه می­‌کند که مسئولیت پیکربندی و نصب را بر عهده دارند. این لایۀ نرم­‌افزاری مدیران شبکه را قادر می­‌سازد که به جای پیکربندی دستی سخت­‌افزار و دستگاه­‌های شبکه که دسترسی به آنها فیزیکی است، از طریق رابط نرم­‌افزاری تغییرات را انجام دهند.

۲٫ وقتی گفته می­شود که شبکۀ نرم­‌افزار محور سخت­‌افزار و نرم­‌افزار را تفکیک می­‌کند منظور چیست؟

دو سطح در دستگاه­‌های شبکه وجود دارد. سطح کنترل که مکان ارسال ترافیک را تعیین می­‌کند، و سطح داده که ترافیک را به جایی که سطح کنترل می­گوید می­فرستد. با شبکۀ نرم­افزار محور، این دو سطح از یکدیگر جدا شده­اند (تفکیک شده­اند). مسئولیت سطح داده (یا سطح هدایت داده) به عهدۀ سخت­افزار شبکه است، اما سطح کنترل (یا کنترلر) تصمیم می­گیرد که ترافیک برای اجرا به وسیلۀ نرم­افزار به کجا فرستاده شود. این تفکیک مجازی­سازی شبکه را ممکن می­کند، زیرا تمام قواعد فرمان یا کنترل روی خود سخت­افزار انجام نمی­شود.

۳٫ ضرورت انجام این کار چیست؟

در شبکه­های امروزی، سخت­افزار اختصاصی روی سوئیچ تعیین می­­کند که بسته­های داده به کجا هدایت شوند. در شبکۀ نرم­افزاری، مدیران شبکه می­توانند واقعاً ترافیک شبکه را شکل دهند. آنها می­توانند این کار را از طریق کنسول شبکۀ متمرکزی انجام دهند که اطلاعات و کنترل­‌های تمام سوئیچ­های شبکه را در نوعی فابریک شبکه یکپارچه می­‌سازد. در صورت نیاز، آنها همچنین می­توانند قواعد ترافیک داده را در همان حالت کار تغییر دهند.

مدیر شبکه از طریق رابطی که شبکۀ نرم­‌افزار محور ارائه می­‌کند کنترل کاملی روی ترافیک شبکه دارد. این میزان کنترل سازمان­‌ها را قادر می­‌سازد وابستگی به سوئیچ­های گرانقیمت را با سخت­‌افزار اختصاصی کاهش دهند. سخت­‌افزار اختصاصی این وظایف را انجام می­دهد و باید به شکل دستی تنظیم شود.

۴٫ مزیت­های شبکۀ نرم­‌افزار محور چیست؟

شبکۀ نرم­‌افزار محور محصولی کد باز است و بدین ترتیب نرم­‌افزار باز و فاقد فروشنده است. چون شبکۀ نرم­‌افزار محور به استانداردهای باز پایبند است، می­‌تواند از لحاظ نظری با هر نرم­‌افزار شبکۀ دارای فروشنده کار کند. از دیدگاه IT، این موضوع به سازمان­ها توانایی عدم وابستگی به فروشنده برای میزبان محصولات شبکه می­دهد. این موضوع چابکی عظیمی در حوزۀ IT به سازمان­ها می­دهد، زیرا راهکار استاندارد باز همانند شبکۀ نرم­‌افزاری وظیفۀ اتصال ابرها، برنامه­‌ها و دستگاه­‌های شبکۀ مختلف را ساده می­سازد و به مدیران شبکه اجازه می­دهد برای بخش اعظم کاری که قبلاً به شکل دستی انجام می­‌دادند از نرم­‌افزار استفاده کنند.

۵٫ تفاوت بین شبکۀ نرم­‌افزار محور و OpenFlow چیست؟

OpenFlow پروتکلی است که برای پیکربندی سوئیچ­های موجود در شبکه از API ها (رابط­های برنامه ­نویسی کاربردی) استفاده می­کند. شبکۀ نرم­‌افزار محور نرم­‌افزاری است که رابط کنسولی را در اختیار مدیران شبکه می­گذارد که می­توانند با آن شبکه­‌ها را بدون نصب فیزیکی سوئیچ­های شبکه و دستگاه­ها تدارک ببینند، مدیریت کنند، و از یکدیگر جدا کنند.

۶٫ آیا شبکۀ نرم­‌افزار محور اجازۀ دیدن زیرساخت IT کل شبکه را می­دهد؟

نه، اینطور نیست. شبکۀ نرم­‌افزار محور را می­توان از طریق کنسول واحدی برای بررسی شبکه متمرکز کرد، اما این تنها یکی از عناصر متعددی است که باید با دیگر عناصر ترکیب شود تا دیدی سرتاسری از برنامه بدست دهد، زیرا برنامه­‌ها از میان سرورها، فضاهای ذخیره­سازی و شبکه می­گذرند. وقتی شبکۀ نرم­‌افزار محور واسط مدیریت کل زیرساخت IT است، می­تواند برنامه­‌ها را از طریق سرورها، فضاهای ذخیره­‌سازی و عناصر شبکه دنبال کرد.

۷٫ کدامیک از فروشندگان فناوری شبکۀ نرم­‌افزار محور را پیاده کرده­‌اند؟

تمام نام­های بزرگ این عرصه طرح­های شبکۀ نرم­‌افزار محور دارند. برای مثال، سیسکو، آی­بی­ام، آلکاتل، جونیپر نتورکز، براودکام، سیتریکس، دل، گوگل، اچ­پی، اینتل، ان­ای­سی، و وریزون از این فناوری استفاده می­کنند. با این سرمایه­‌گذاری عظیم روی توسعۀ محصول، شبکۀ نرم­‌افزارمحور تا حدی نقشی در زیرساخت IT این شرکت­ها دارد.

۸٫ چرا اتخاذ شبکۀ نرم­‌افزار محور اینقدر طول می­کشد؟

در برخی موارد، موقعیت شبکۀ نرم­‌افزار محور خیلی شبیه زمانی است که صحبت دربارۀ فناوری ابری شروع شده بود. شرکت­‌ها در استفاده از شبکۀ نرم­‌افزار محور مشکل دارند و نمی­دانند این فناوری چگونه در هزینه­‌های شبکه صرفه­‌جویی می­کند، و در عین حال کل عملیات­های شبکه را بهبود می­دهد. و فروشندگان موارد استفادۀ ضروری را پیدا نکرده­‌اند. تا وقتی که تصمیم­‌گیران حوزۀ IT سرگردان­‌اند، مایل به استفادۀ تجاری از شبکۀ نرم­‌افزار محور نخواهند بود.

۹٫ ممکن است تا ابد به سوی استفاده از شبکۀ نرم­‌افزار محور نرویم؟

نوید شبکۀ نرم­‌افزار محور مجازی­‌سازی زیرساخت IT است. تا کنون، شبکه بزرگترین بخش زیرساخت است که مجازی نشده است. از دیدگاه چابکی، سازمان­ها می­‌خواهند شبکه­‌ها را مجتمع کنند و به ابرهای خصوصی و عمومی منتقل کنند و از آنها خارج کنند. در اینجاست که فناوری آسانی مانند شبکۀ نرم­‌افزار محور کارآمد است. قطعاً، تمام این عملیات­‌های اتصال و تفکیک را می­توان مثل الان «به شکل دستی» انجام داد. اما در آینده، چارچوب­های زمانی فشرده برای پروژه، صنعت IT را به سمت روش­های کارآمدتر برای پیکربندی و باز کردن شبکه­‌ها می­برد.

۱۰٫ آیا فناوری شبکۀ نرم­‌افزار محور بالغ شده است؟

هنوز نه، فروشندگان اصلی حوزۀ فناوری، در حالیکه تأیید می­کنند که آینده از آن شبکۀ نرم­‌افزار محور است، معتقدند، حتی با وجود میراث باز شبکۀ نرم­افزاری، باید روی مجموعۀ مشترکی از استانداردهای هم­‌کنش­پذیری برای تمام محصولات شبکه توافق کنند. تا وقتی که این اختلافات بر سر استانداردها به پایان برسد، تنها اتخاذکنندگان پیشگامی که کسب­‌و­کارشان بدون فناوریِ مثل شبکۀ نرم­­‌افزار محور ممکن نیست (برای مثال، شرکت گوگل) دست به پیاده­‌سازی گسترده­‌تر آن می­زنند. این موضوع به آن معنا نیست که لازم نیست شبکۀ نرم­‌افزار محور در نقشۀ راه IT شرکت­تان باشد. هم­‌کنش­پذیری شبکه از طریق نرم­‌افزار به شکلی به سازمان­‌ها وارد می­شود. امروزه، شبکۀ نرم­‌افزارمحور همان اسبی است که باید روی آن شرط بست.

این مقاله ترجمه‌ای است از مقاله زیر:

http://www.zdnet.com/10-key-questions-about-software-defined-networking-sdn-7000015822/

با تشکر از آقای وحید صدری و خانم شریفی از دانشجویان ارشد واحد میبد

لطفا نظر خود را بنویسید

یک دیدگاه