تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام سه شبکه پیشتاز در ایران

خبرگزاری ایسنا نتیجه نظرسنجی آذرماه در باره میزان استفاده مردم ایران از شبکه های اجتماعی را منتشر کرد. بموجب این نظرسنجی که مراکز استان‌ها، شهرهای درجه دو و روستاها را شامل می شود ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

این در صد اینگونه تقسیم می شود: ۵۶ درصد شهروندان مراکز استان‌ها، ۵۶ درصد شهروندان شهرهای درجه دو و ۴۲ درصد مردم روستاها.۵۵ درصد مردان و ۵۱ درصد زنان . در تهران نزدیک به ۸۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند. این میزان برای افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله تهرانی برابر با ۶۵ درصد و برای افراد بالای ۵۰ سال تهرانی برابر با ۳۳ درصد است.

شبکه اجتماعی تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده است؛ به این ترتیب که ۳۷٫۵ درصد مردم بالای ۱۸ سال کشور اعلام کرده‌اند عضو تلگرام هستند. اگر جمعیت افراد ۱۸ سال به بالای کشور را طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ برابر با حدود ۵۴ میلیون نفر در نظر بگیریم می‌توان گفت حدود ۲۰ میلیون شهروند ایرانی که بالای ۱۸ سال دارند عضو تلگرام هستند. از بین کسانی که حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند ۷۱ درصدشان عضو تلگرام هستند.

در فاصله دو نظر سنجی که امسال انجام شده، طی حدود ۸ ماه کاربران تلگرام در شهر تهران دو برابر شده است.

پس از تلگرام، شبکه اجتماعی واتس‌آپ در رده دوم استفاده مردم ایران قرار دارد. ۲۶ درصد مردم بالای ۱۸ سال کشور عضو واتس آپ هستند. اینستاگرام با ۱۶٫۶ درصد، لاین با ۱۶٫۵ درصد، وایبر با ۱۲٫۷ درصد، فیسبوک با ۱۰٫۶ درصد، تانگو با ۴٫۷ درصد، گوگل پلاس با ۲٫۸ درصد، توئیتر با ۲٫۳ درصد و ویچت با ۱٫۸ درصد در رده بعدی قرار گرفته‌اند.

فقط ۱۳ درصد مردم تهران گفته‌اند عضو وایبر هستند در حالی که نظرسنجی ایسنا در مرداد پارسال نشان داد ۲۷٫۶ درصد مردم تهران عضو وایبر بوده‌اند.

لطفا نظر خود را بنویسید

یک دیدگاه