چرا ما باید پهنای باندمان به خارج از کشور برود!!!!؟؟؟؟

قبل از هر چیز، ابتدا این سخنان به اصطلاح یک کارشناس را در صفحه ۱۱ روزنامه کیهان مورخ اول تیرماه ۹۳ بخوانید:

آدرس: http://kayhan.ir/fa/news/16212

سرویس علمی –
حدود یک ماه پس از انتشار مصاحبه اختصاصی کیهان با یک عضو شورای عالی فضای مجازی، که طی آن به اشکالات و نگرانی‌های جدی این حوزه پرداخته شده بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بدون ارائه دلیل و پاسخ به آن دغدغه‌ها، در پی نفی اصل مصاحبه و نادرستی آن سخنان برآمد!
محمود واعظی درباره اظهاراتی مبنی بر ناامن بودن اینترنت ایران عنوان کرد : نمی‌توان این اظهارنظرها را منتسب به شورای عالی فضای مجازی دانست چرا که یکی از اعضای این شورا حتی بدون این که نام خود را اعلام کند مصاحبه‌ای کرده و در قالب آن مصاحبه مطالبی را مطرح کرده است که اصلا درست نیست.
وی ادامه داد:‌ این اظهارات مربوط به زمانی می‌شود که بنده وزیر نبوده‌ام اما به هر حال همکاران ما و وزرای قبلی که در وزارت ارتباطات زحمت کشیده‌اند فعالیت‌های متعددی داشتند و این درست نیست که حالا یکی پیدا شود و بگوید اینترنت ایران امنیت ندارد.
این عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این‌که قطعا اینترنت کشور دارای امنیت لازم است، اظهار کرد:‌ آنهایی که پیش از این هم در این وزارتخانه کار می‌کردند به شیوه علمی کار کرده‌اند، حال ممکن است لازم بوده باشد که توسعه بیشتری در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کردند که به دلایلی مانند نبود امکانات یا حتی این که سیاست‌های ابلاغ شده به آنها این چنین نبوده این توسعه در حد مورد نیاز انجام نشده باشد.واعظی که این سخنان را به خبرنگار ایسنا گفته بود،اضافه کرد: در میان صحبتهای صورت گرفته برخی اظهارات هم به امنیت شبکه ملی اطلاعات بازمی‌گردد که واقعا نمی‌توان برای شبکه‌ای که هنوز راه اندازی نشده اظهارنظر کرد. اکنون طراحی‌های مربوط به این شبکه صورت گرفته، مدل مفهومی آن آماده است و کارها طبق برنامه پیش می‌رود و بر همین اساس قرار است تا پایان سال ۹۴ این شبکه راه اندازی شود.
اظهارات واعظی  در حالی است که در مصاحبه عضو شورای عالی فضای مجازی با کیهان رسما درخصوص مخاطرات خرید پهنای باند از خارج کشور در دوره وزیر ارتباطات فعلی مطالب و مستندات علمی متنوعی درج شده است.مستنداتی که در اظهارات اخیر وزیر، به هیچ یک از آنها اشاره‌ای نشده است! در آن مصاحبه آمده بود: «الان مشاهده می‌کنید که در صحبت‌های وزیر ارتباطات و مجموعه ایشان صحبت از توسعه پهنای باند خارجی است که بحث‌هایی مطرح می‌کنند با این مطلع که تا یک ترابایت و بعد هم تا ده ترابایت پهنای باند را گسترش خواهیم داد، در حالی که پهنای باند ترافیکی کشور ابتدای شروع به کار دولت یازدهم روی ۸۰ گیگابایت بوده و اکنون نیز بیشتر از صد و چند گیگابایت نیست. به هر حال باید از منظر قانونی مشخص شود که به چه علت ما باید پهنای باند کشورمان به خارج از کشور برود! بنا بر ادبیات اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی اصلا ما چرا باید پهنای باند از «خارج کشور» بخریم؟ چرا این کار در داخل کشور صورت نمی‌گیرد؟»همچنین واعظی در حالی با فرافکنی، کم کاری‌های صورت گرفته درخصوص تامین زیرساخت‌ها و نظامات «شبکه ملی اطلاعات» در یک سال گذشته را با امنیت این شبکه ملی گره زده که در مصاحبه کیهان ذکر شده بود «متاسفانه نه تنها زیرساخت آماده نشده بلکه برنامه‌ای نیز برای توسعه زیرساخت وجود ندارد!» کما این که در تایید مطالب منتشر شده در کیهان می‌توان به برنامه‌های اعلامی وزیر ارتباطات درخصوص خرید پهنای باند از خارج از کشور توام با تاکید بر امنیت اینترنت کشور اشاره کرد!
وی در حالی از امن بودن اینترنت کشور خبر می‌دهد که هنوز به واسطه عدم تامین زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» بخشی از مبادلات بانکی کشور در خارج از مرزها انجام می‌شود و همین موضوع آینده تبادلات پولی – مالی کشور را با مخاطرات جدی روبرو ساخته است. علاوه بر آن مروری بر آمارهای رئیس پلیس فتا نیز حکایت از رشد قابل توجه تخلفات در همین حوزه دارد. بر همین اساس آمار تعداد پرونده‌های ضد امنیتی فتا رشد‌ سالانه بالای ۵۰ درصد را نشان می‌دهد. البته واضح است که امنیت اینترنت نیز همچون امنیت مرزهای حقیقی مسئله‌ای نسبی است و صحبت وزیر محترم با قطعیت درخصوص آن به نوعی در فضای مملو از جرائم رایانه ای، تحریک‌کننده مجرمان حرفه‌ای در این عرصه محسوب می‌شود.
شاید بهتر باشد مدیران وزارت ارتباطات به جای مقابله با دغدغه‌های حقیقی مطرح شده توسط متخصصین در کیهان و سایر رسانه‌های کشور، گزارش اقدامات صورت گرفته برای رفع نگرانی و مخاطرات امنیتی، فرهنگی و حتی اقتصادی بی قانونی در فضای مجازی را به ملت ارائه دهند تا بدین وسیله فضا برای تعامل بیشتر مردم و دولت فراهم شود. علاوه بر آن وزارت ارتباطات می‌تواند به منظور اثبات فرضیه جالب «قطعیت امنیت اینترنت کشور» مسابقه‌ای به منظور کشف خلاهای امنیتی شبکه توام با شناسایی استعدادها و نخبگان فضای مجازی در کشور برگزار کند. موضوعی که در جهان از سابقه بسیار خوبی برخوردار است و به طور معمول به واسطه قراردادهای تجاری با شرکت‌های رسمی هک و امنیت شبکه نیز صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است کشورهای زیادی مثل آلمان، فرانسه، روسیه و چین مدت‌ها پیش از ایران فعالیت در زمینه تامین زیرساخت و پیش رانه‌های راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» در کشورهایشان را آغاز کردند. اما در ایران کماکان به علت ضعف مدیریت مسئولین دولت‌های قبلی و فعلی حتی ساده‌ترین مسائل مثل مبادلات الکترونیکی مدیران دولتی نیز از طریق سرویس‌های ایمیلی خارجی صورت می‌گیرد! این وابستگی به زیر ساخت خارجی توام با واردات و وابستگی شدید به محصولات غول‌های تجاری، مسیر را به سمت «مستعمره شدن» در فضای مجازی پیش خواهد برد. به این ترتیب پس از گذشت زمانی اندک، در فضای سایبر، عملا حاکمیت کشور با مخاطرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدی مواجه خواهد شد. چرا که دولت رغبتی برای تامین پیش‌رانه‌های اقتصادی و نظامات قانونی و حاکمیتی لازم از خود نشان نمی‌دهد و صرفا به تکذیب سخنان دلسوزانه کارشناسان بسنده می‌کند!

نسخه PDF صفحه روزنامه:

http://kayhan.ir/files/fa/publication/pages/1393/3/31/172_1968.pdf

 

اما چند نکته: اولا بسیار بعید است این سخنان از زبان یکی از کارشناسان شورای عالی فضای مجازی باشد چرا که نشانی از آشنایی با ساختار شبکه اینترنت به هیچ وجه در آن دیده نمی‌شود.

ثانیا: گفته شده این آقای به اصطلاح کارشناس از مخاطرات خرید پهنای باند از خارج از کشور سخن گفته و فرموده‌اند: الان مشاهده می‌کنید که در صحبت‌های وزیر ارتباطات و مجموعه ایشان صحبت از توسعه پهنای باند خارجی است که بحث‌هایی مطرح می‌کنند با این مطلع که تا یک ترابایت و بعد هم تا ده ترابایت پهنای باند را گسترش خواهیم داد، در حالی که پهنای باند ترافیکی کشور ابتدای شروع به کار دولت یازدهم روی ۸۰ گیگابایت بوده و اکنون نیز بیشتر از صد و چند گیگابایت نیست. به هر حال باید از منظر قانونی مشخص شود که به چه علت ما باید پهنای باند کشورمان به خارج از کشور برود! بنا بر ادبیات اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی اصلا ما چرا باید پهنای باند از «خارج کشور» بخریم؟ چرا این کار در داخل کشور صورت نمی‌گیرد؟»

چرا ما باید پهنای باند از خارج از کشور بخریم؟ چر این کار در داخل از کشور صورت نمی‌گیرد؟ این جمله شبیه آن است که بگویند چرا ما به بیرون از کشور راه داریم؟ چرا باید عوارضی پرداخت کنیم؟ چرا باید اتوبان بزنیم؟ اصلا چرا باید مثلا به ترکیه راه داشته باشیم و …… هر چقدر که این جملات و سوالات در حوزه ترانزیت  و حمل و نقل بی معنی و بدیهی است جملات این آقای کارشناس در حوزه اینترنت هم بی‌معنی است.

 

سایر اشکالات این متن را بیابید و کامنت بگذارید

لطفا نظر خود را بنویسید

یک دیدگاه